Spara tid – Börja contentplanera och batcha ditt innehåll i sociala kanaler.
Ja, alltså det finns ju säkerligen lika många sätt att lägga upp sin contentplanering som det finns content-skapare. Men då jag själv slet med detta länge och försökte fundera ut ett sätt som fungerade för mig så tänkte jag nu dela med mig av hur jag gör när jag planerar mitt content. Kanske kan det hjälpa dig att bli bättre på content batching.
För visst har väl de allra flesta varit där, man sitter och tänker att man ska/borde dela något på sina sociala medier. Men så går det åt en halv dag att ens klura ut vad man ska dela, och sedan dessutom skapa text och design. Genom att batcha ditt content och verkligen avsätta tid för det så blir du betydligt mer effektiv och sparar faktiskt massor med tid.
Så, hur gör man då? Eller rättare sagt, så här gör jag. Det är det sätt som funkat allra smidigast för min del
Först av allt- Har du koll på målgruppen?
- Skapa ett kalkylark (eller skriv på ett vanligt papper om du hellre vill det).
Skriv ner din målgrupps problem. Tänk då på att ta med problem de vet om att de har och även de problem de har men som de inte är medvetna om.Jag har gjort olika kolumner i mitt ark, en kolumn för problem de vet om och en kolumn med problem de inte vet om. Då kan jag lätt fylla på varje kolumn om/när jag får mer information om målgruppens olika problem. - Skapa ett nytt arbetsblad i kalkylarket (eller ta ett nytt papper om du föredrar att skriva för hand). Skriv ner alla möjliga olika svar du har på målgruppens problem.Om du vore frisör t ex så skulle målgruppens problem kunna vara:
–Fixa fest frisyr hemma? (problem de vet att de har) eller -Hur tvätta håret rätt? (problem de inte är medveten om).I flik nr 2 skulle möjliga svar kunna vara:
Fixa fredagsfrisyren på 5 min eller Varför du ska schamponera håret 2 gånger. Men såklart kan du ju komma på mänger av svar på varje problem och alltså på så sätt få till en hel hög med inläggsidéer.
Dags att planera ditt content.
Sedan är det dags att börja planera- När, var & hur ska du dela på sociala medier?
Jag planerar för en månad i taget och har då gjort ett blad för varje månad i mitt kalkylark. Så skriver jag helt enkelt in de olika idéerna samt när och i vilken form (singel, karusell eller reel) de ska publiceras.
Dags för det roliga- Det faktiska skapandet.
Jag brukar skapa och schemalägga för 1-2 veckor i taget, det känns rimligt för min del och då hinner man med att kolla av hur det går. När jag ska skapa delar jag upp det i 3 delar, oftast gör jag varje del på olika dagar. Jag har en förmåga att stirra mig blind och bli lite omotiverad om jag sitter för många timmar
- Först skriver jag ned texterna till inläggen. Efter jag gjort det skriver jag en fångande rubrik/caption samt en kort beskrivning av tilltänkt foto eller grafik (om det ska vara ett grafiskt inlägg). Jag skapar nästan alltid rubriken efter texten för att jag vill vara säker på att den verkligen är relevant för texten, men även för att jag vill lägga lite extra tid på att fundera ut något som får mina följare att stanna upp och läsa (något som inte är det lättaste i dagens scroll-samhälle )
- När all text är klar skapar jag grafik eller fotograferar. Jag som mest har grafiska inlägg gör dem i Canva ( Finns både gratis & betald variant). Bilder redigerar jag med appen Lightroom på mobilen eller Affinity Photo om jag ska redigera på dator.
Tips! Om du gör mestadels grafiska inlägg. Gör ett antal mallar enligt din grafiska profil i canva. När du sedan ska skapa, gör en kopia av mallen och redigera den så spar du lite extra tid. Skulle du vara intresserad av att köpa färdiga mallar? Kontakta mig HÄR - När både text & foto är färdiga så schemalägger jag dem i Meta Business Suite. Där kan man schemalägga för både Instagram och Facebook, och även schemalägga händelser. Supersmidigt tycker jag och kostar dessutom Noll kronor
Har du några frågor eller funderingar?
Tveka inte att kontakta mig. Oavsett om det gäller hiss eller diss eller om du har någon fråga. Inga frågor är för dumma 😃
Här kan du maila mig annars kan du hitta mig på Instagram här eller Facebook här.
Ps! Du vet väl att du kan anlita mig om allt känns svårt?
Läs mer om det HÄR Om du väljer att anlita mig för hjälp med strategi och plan för Instagram får du dessutom ett grymt färdigt kalkylark enligt ovan (och med en massa mer finesser) som du med enkelhet kan jobba vidare med själv sedan